مبانی نظری و پیشینه تحقیق سبک رهبری مدیران 55 صفحه

مبانی نظری و پیشینه تحقیق سبک رهبری مدیران 55 صفحه

کلمات کلیدی :

فصل دوم پایان نامه سبک رهبری مدیران
مبانی نظری سبک رهبری مدیران
پیشینه تحقیق سبک رهبری مدیران
پیشینه داخلی سبک رهبری مدیران
پیشینه خارجی سبک رهبری مدیران
پیشینه پژوهش سبک رهبری مدیران
پیشینه نظری سبک رهبری مدیران
ادبیات نظری سبک رهبری مدیران
چارچوب نظری سبک رهبری مدیران

رفتن به سایت اصلی

این نوشتار مبانی نظری و پیشینه تحقیق سبک رهبری مدیران می باشد. در بخش اول چارچوب و مبانی نظری سبک رهبری مدیران تشریح می شود و در بخش دوم پیشینه نظری تحقیق سبک رهبری مدیران در پژوهش های داخلی و خارجی مورد بررسی قرار می گیرد.

 

 

 

 سبک­های رهبری

به نظر فیدلر (1967) سبک رهبری عبارت است از زیربنای ساختار نیاز فرد که رفتار او را در وضعیت­های مختلف بر می­انگیزد (خلیلی شورینی، 1372، ص135).

و در تعریفی دیگر از سبک رهبری آمده است:

“ساختار نیاز اساسی فرد است که انگیزه رفتار او را در وضعیت­های مختلف رهبری تعیین می­کند، بنابراین نشان دهنده ثبات هدفها و نیازها در وضعیت­های متفاوت است. مطابق این تعریف، سبک رهبری یا رفتار رهبری تغییر نمی­کند. سبک رهبری فرد با شخصیت او همتراز است” (فیدلر، 1974، ص94).

 

 

11- انواع سبک­های رهبری:

سبک­هایی که رهبران در سازمانها بطور غالب مورد استفاده قرار می­دهند. به چند شیوه تقسیم بندی شده است که چند نمونه از آنرا ذکر می­نماییم.

الف- کیت دیویس ونیوستروم رهبران را از نظر استفاده از شیوه رهبری به دو دسته رهبران مثبت و رهبران منفی تقسیم می­کنند. بطوریکه اگر آنها بیشتر روی اعطای پاداش تأکید کنند، شیوه رهبری مثبت است و چنانچه تاکید روی تنبیه و ارعاب باشد، سبک رهبری منفی است. رهبران منفی در واقع ریاست می­کنند نه رهبری. پیوستار سبک رهبری دامنه­ای دارد که حدود آن از رهبری قویاً مثبت تا رهبری قویاً منفی در تغییر است.

تقریباً هر مدیری روزانه از هریک از شیوه­های رهبری استفاده می­کند. مدل استبدادی به اعمال شیوه منفی و مدل دموکراتیک بر شیوه مثبت تاکید دارد. رهبری مثبت معمولاً رضایت شغلی بیشتر و عملکرد بالاتری را به دنبال دارد.

 

 

ب- براساس چگونگی اعمال اختیارات به وسیله رهبران، سبکهای رهبری به سه نوع متمایز تقسیم می­شوند:

– رهبری استبدادی: رهبر مستبد شخصی است که دستور می­دهد و انتظار دارد اوامرش مورد قبول و اجرا واقع شود و اختیارات و تصمیم گیری در نزد وی متمرکز است که خودداری مزایا و معایبی می­باشد. این نوع رهبری هنگامی که کارکنان تازه به شغل گمارده شده باشند و تجربه­ای نداشته باشند و هنگام بحران و موقعیتهای اضطراری و همچنین موقعی که مرئوسان مسئولیت پذیر نباشند یا فقط تحت نظر مستمر کار کنند، مفید به نظر می­رسد از معایب این روش این است که ارتباطات یک طرفه بدون بازخورد منجر به ایجاد سوء تفاهمات و قطع ارتباط می­شود و همچنین چون آزادی کارکنان سلب می­شود، کارکنان نسبت به هدفهای سازمان احساس تعهد نمی­کنند. زمانیکه کارکنان از دانش حرفه­ای کافی برخوردار باشند و انجام موفقیت آمیز کار مستلزم کار تیمی و روحیه همکاری باشد، این روش مناسب نیست.

 

 

– رهبری دمکراتیک: رهبرانی که از روش دمکراتیک یا اشتراک مساعی استفاده می­کنند به نیازها و علایق کارکنان توجه دارند و اختیارات را بطور غیر متمرکز اعمال می­کنند و اصولاً اشتراک مساعی نمی­تواند مانند روش استبدادی یکطرفه باشد زیرا حداقل باید در تصمیم گیریها با کارکنان مشورت شود. رهبر و گروه بصورت یک واحد اجتماعی عمل می­کنند و کارکنان از شرایطی که در شغل آنان تاثیر می­کند، مطلع شده و تشویق می­شوند که اندیشه­های خود را ارائه کنند.

 

 

چون این روش موجب افزایش رضایت و بازدهی می­شود و همچنین به علت مشارکت کارکنان در تصمیم گیری و امور مربوط به خودشان نیاز و قدر منزلت آنان ارضا می­شود، کارکنان نسبت به ایجاد تغییر در سازمان متعهد می­شوند و حس اعتماد و همکاری و وفاداری در بین کارکنان تشویق می­شود ولی از آنجا که رهبری دموکراتیک مستلزم وجود شرایط مطلوب است به این معنی که کارکنان باید مطلع، سازمان یافته و تحصیل کرده باشند و این امر همیشه امکانپذیر نیست، این روش همیشه توصیه نمی­شود. در ضمن این روش وقت گیر است و رعایت نقطه نظرات و اندیشه­های دیگران ممکن است تصمیم گیری را دشوار کند و در نتیجه موجب یأس و ناامیدی مدیریت شود.

 

 

– رهبری عدم مداخله یا آزاد: رهبری عدم مداخله یا آزاد از اعمال قدرت و دخالت در کارها اجتناب می­کند. در این روش رهبر فقط نقش هماهنگ کننده و راهنما را ایفا می­کند. در رهبری عدم مداخله، سهم رهبر در تصمیم گیری­ها به حساب نمی­آید در نتیجه اعمال این نوع رهبری، در هدفهای واحدهای مختلف سازمان تداخل ایجاد می­شود و رسیدن به آنها مشکل شده و بالاخره کار به بی نظمی می­کشد. از این رو سبک مزبور کمتر مورد استفاده قرار می­گیرد. در این نوع روش آزادی فردی و گروهی در حد اعلای ممکن تأمین می­شود و روحیه گروهی تقویت می­شود و باعث بروز خلاقیت می­شود. در مواردی که انگیزه کسب موفقیت درافراد قوی باشد، نگرش مزبور مفید است. از معایب این روش این است که رهبری عدم مداخله ممکن است به فعالیتهای سازمان نیافته، بی نظمی و تقلیل بازدهی منجر شود و در نتیجه فقدان تصمیم گیری شخص، احساس نا امنی بوجود آید (ایران نژاد پاریزی، ساسان گهر، 1380، ص431-430).

 

 

 

فهرست مطالب

فصل دوم چارچوب نظری و پیشینه پژوهش  سبک رهبری مدیران 13

چارچوب نظری  سبک رهبری مدیران
مقدمه: 3
1- مروری بر پژوهشهای مربوط به موضوع در داخل کشور 4
2- مروری بر پژوهشهای مربوط با موضوع در خارج از کشور 4
3- مهارتهای رهبری 6
4- نگرشهای مختلف در مطالعات رهبری: 6
4-1- نگرش سنتی (traditional Approach) 7
4-2- نگرش رفتاری (Behavioral App) 8
4-3- نگرش موقعیتی یا اقتضایی (Situational or contingeney App) 9
4-3-1- تئوری وضعیتی: 9
4-3-2- مدل مشارکت در تقسیم یا تئوری اقتضایی وروم ویتون: 10
4-3-3- تئوری مسیر- هدف: 10
4-3-4-تئوری اقتضایی فیدلر: 10
5- تئوریهای اقتضایی در رهبری 11
6- دیدگاههای معاصر در مورد رهبری 11
6-1- رهبری فرمند: 12
6-2- رهبری تبدیلی: 12
6-3- رهبری تبادلی: 13
6-4- رهبری نمادی: 13
7- تاریخچه بهداشت و درمان: 13
10- سبکهای رهبری 15
11- انواع سبکهای رهبری: 16
ب- مروری بر مطالعات مرتبط 29

  پیشینه پژوهش  سبک رهبری مدیران 26
2-14-1- تحقیقات داخلی 26
2-14-2- تحقیقات خارجی 32
منابع و ماخذ 37
 

پروپوزال ارائه چارچوب سرویس گرا برای سیستم های اجرایی تولید طبق رایانش ابری

پروپوزال ارائه چارچوب سرویس گرا برای سیستم های اجرایی تولید طبق رایانش ابری رایانش ابری سیستم های اجرایی تولید مدیریت سیستم های تولیدی سیستمهای توزیع شده اجرایی تولید استقرار سیستم های اجرایی تولید استقرار سیستم های اجرایی تولید با رایانش…

مسیریابی ربات های متحرک بر مبنای ANT COLONY

مسیریابی ربات های متحرک بر مبنای ANT COLONY مسیریابی ربات مسیریابی بهینه کلونی مورچه ها ربات متحرک ant colony رفتن به سایت اصلی

چارچوب نظری و پیشینه پژوهش فناوری اطلاعات

چارچوب نظری و پیشینه پژوهش فناوری اطلاعات مبانی نظری فناوری اطلاعات دانلود مبانی نظری فناوری اطلاعات پیشینه تحقیق فناوری اطلاعات ادبیات نظری فناوری اطلاعات فصل دوم پایان نامه فناوری اطلاعات مبانی نظری و پیشینه تحقیق فناوری اطلاعات ادبیات و مبانی…

چارچوب نظری و پیشینه پژوهش جرم یا بزه

چارچوب نظری و پیشینه پژوهش جرم یا بزه کلمات کلیدی : فصل دوم پایان نامه جرم یا بزه مبانی نظری جرم یا بزه پیشینه تحقیق جرم یا بزه پیشینه داخلی جرم یا بزه پیشینه خارجی جرم یا بزه پیشینه پژوهش…

ماهیت و مبانی توقیف اموال

ماهیت و مبانی توقیف اموال کلمات کلیدی : مبانی توقیف اموال ماهیت توقیف اموال توقیف اموال غیر منقول توقیف اموال در ثبت اسناد مصونیت مال از تضییع واتلاف استیفاء محکوم به از مال توقیف شده توقیف اموال در اجرای احکام…

پرسشنامه بررسی رابطه بین سرمایه روان شناختی و توانمندسازی کارکنان

پرسشنامه بررسی رابطه بین سرمایه روان شناختی و توانمندسازی کارکنان پرسشنامه سرمایه روانشناختی لوتانز دانلود پرسشنامه سرمایه روانشناختی لوتانز پرسشنامه سرمایه روانشناختی لوتانز 2007 پرسشنامه سرمایه روانشناختی لوتانز و همکاران پرسشنامه توانمندسازی کارکنان پرسشنامه توانمندسازی کارکنان در سازمان پرسشنامه سنجش…

پرسشنامه مقیاس زوجی انریچ 35 سوالی با نمره گذاری، روایی و پایایی

پرسشنامه مقیاس زوجی انریچ 35 سوالی با نمره گذاری، روایی و پایایی کلمات کلیدی : پرسشنامه رضایت زناشویی انریچ خرده مقیاس های پرسشنامه رضایت زناشویی انریچ روش نمره گذاری پرسشنامه رضایت زناشویی انریچ مولفه های پرسشنامه رضایت زناشویی انریچ مقیاس…

بررسی تئوریهای مختلف انگیزش و تبیین آن در رفتار سازمانی

بررسی تئوریهای مختلف انگیزش و تبیین آن در رفتار سازمانی تحقیق انگیزش تئوریهای انگیزش تئوریهای مختلف انگیزش تبیین انگیزش در رفتار سازمانی نظریه های فرایندی انگیزش نظریه های محتوایی انگیزش رفتن به سایت اصلی دانلود تحقیق رشته روانشناسی بررسی تئوریهای…

مستندات فقهی و حقوقی معامله با آلات قمار

مستندات فقهی و حقوقی معامله با آلات قمار معامله با ابزارآلات قمار معامله با ابزارآلات قمار در فقه معامله با ابزارآلات قمار در حقوق پایان نامه معامله با ابزار آلات قمار مستندات فقهی معامله با آلات قمار  مستندات حقوقی معامله…

بررسی تكامل وب در رابطه با وب و فناوری‌های بازیابی اطلاعات

بررسی تكامل وب در رابطه با وب و فناوری‌های بازیابی اطلاعات وب موتورهای جستجوگر راهنماهای جستجوگر دانلود مقاله بررسی تكامل وب در رابطه با وب و فناوری‌های بازیابی اطلاعات سیستم همکاری در فروش فایل همکاری در فروش فایل همکاری در…

تفاوت حق کسب و پیشه و سرقفلی با تکیه بر قوانین مربوطه

تفاوت حق کسب و پیشه و سرقفلی با تکیه بر قوانین مربوطه سرقفلی حق كسب و پیشه و تجارت تفاوت حق سر قفلی با حق كسب و پیشه و تجارت قلمرو زمانی حق كسب و پیشه و تجارت قلمرو مكانی…

بررسی وضعیت قاچاق کالا در ایران و ترکیه (از نظر قوانین و عملکرد دستگاه‌ها)

بررسی وضعیت قاچاق کالا در ایران و ترکیه (از نظر قوانین و عملکرد دستگاه‌ها) قاچاق بازرسی گمرک وضعیت قاچاق کالا در ایران و ترکیه بررسی وضعیت قاچاق کالا در ایران و ترکیه (از نظر قوانین و عملکرد دستگاه‌ها) سیستم همکاری…

دانلود ادبیات نظری و پیشینه تجربی رضایت از زندگی

دانلود ادبیات نظری و پیشینه تجربی رضایت از زندگی کلمات کلیدی : فصل دوم پایان نامه رضایت از زندگی مبانی نظری رضایت از زندگی پیشینه تحقیق رضایت از زندگی پیشینه داخلی رضایت از زندگی پیشینه خارجی رضایت از زندگی پیشینه…

بررسی امکانسنجی استفاده از مدل فولمر برای تخمین ورشکستگی شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران

بررسی امکانسنجی استفاده از مدل فولمر برای تخمین ورشکستگی شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران مدل فولمر FULMER تخمین ورشکستگی امکان سنجی بورس اوراق بهادار تهران رفتن به سایت اصلی   پایاننامه دوره کارشناسی ارشد حسابداری بررسی امکانسنجی…

مبانی نظری ارزیابی تاثیر میزان استفاده از فناوری اطلاعات بر ساختار سازمانی

مبانی نظری ارزیابی تاثیر میزان استفاده از فناوری اطلاعات بر ساختار سازمانی تاثیر فناوری اطلاعات بر ساختار سازمانی تاثیر فناوری بر ساختار سازمانی رابطه بین تکنولوژی و ساختار سازمانی اثر تکنولوژی بر ساختار سازمانی تکنولوژی سازمانی مبانی نظری میزان تاثیر…

دانلود پرسشنامه استاندارد شایستگی مربی لئوناردو داوینچی ۲۰۰۰

دانلود پرسشنامه استاندارد شایستگی مربی لئوناردو داوینچی ۲۰۰۰ کلمات کلیدی : پرسشنامه شایستگی مربی پرسشنامه لئوناردو داوینچی ۲۰۰۰ دانلود پرسشنامه شایستگی مربی پرسشنامه شایستگی مربی 20 سوالی پرسشنامه شایستگی مربی لئوناردو داوینچی پرسشنامه شایستگی مربی لئوناردو داوینچی ۲۰۰۰ رفتن به…

پاورپوینت بررسی انواع بیمه‌های اتکایی از لحاظ حقوقی

پاورپوینت بررسی انواع بیمه‌های اتکایی از لحاظ حقوقی کلمات کلیدی : پاورپوینت بررسی انواع بیمه‌های اتکایی از لحاظ حقوقی تعریف بیمه اتکایی ساختار بیمه اتکایی تاریخچه پیدایش بیمه اتکایی مهمترین علل خريد پوشش اتكايي مهم‌ترین جنبه‌هاي حقوقي بيمه اتكايي جنبه‌های…

بررسی امكان استفاده از مدل ژنتیك مالی ( FGP ) در ارزیابی قیمت سهام در بورس اوراق بهادار تهران

بررسی امكان استفاده از مدل ژنتیك مالی ( FGP ) در ارزیابی قیمت سهام در بورس اوراق بهادار تهران ارزیابی قیمت سهام مدل های پیش بینی قیمت سهام روش های پیش بینی قیمت سهام پایان نامه پیش بینی قیمت سهام…

تاثیر فناوری اطلاعات و ارتباطات در برنامه درسی

تاثیر فناوری اطلاعات و ارتباطات در برنامه درسی برنامه درسی برنامه ریزی درسی فناوری نوین تدریس فناوری اطلاعات و ارتباطات دانلود مقاله برنامه درسی دانلود مقاله برنامه ریزی درسی تاثیر فناوری اطلاعات و ارتباطات در برنامه درسی رفتن به سایت…

مدارهای كنترل سیستم های کششی جریان مستقیم

مدارهای كنترل سیستم های کششی جریان مستقیم درایوهای تراکشن سیستم های کششی سیستم های کششی جریان مستقیم مدارهای كنترل سیستم های کششی جریان مستقیم دانلود مقالات مهندسی الکترونیک دانلود مقالات الکترونیک رفتن به سایت اصلی دانلود مقاله رشته الکترونیک مدارهای كنترل…

بررسی و مطالعه ی تأثیر خدمات پس از فروش بر میزان رضایت مشتریان در شرکت مزدا یدک

بررسی و مطالعه ی تأثیر خدمات پس از فروش بر میزان رضایت مشتریان در شرکت مزدا یدک کلمات کلیدی : بررسی و مطالعه ی تأثیر خدمات پس از فروش بر میزان رضایت مشتریان در شرکت مزدا یدک رفتن به سایت…

بررسی ماهوی و اقسام عقد نکاح و شروط ضمن آن با تشریح شرط و رابطه آن با عقد

بررسی ماهوی و اقسام عقد نکاح و شروط ضمن آن با تشریح شرط و رابطه آن با عقد کلمات کلیدی : شروط ضمن عقد نکاح شرط ضمن عقد نکاح ماهیت و اقسام عقد نکاح تعریف شرط و رابطه ی آن…

ارسطو و فن شعر

ارسطو و فن شعر ارسطو فن شعر دانلود مقالات رشته ادبیات دانلود مقاله فن شعر ارسطو دانلود مقاله ارسطو و فن شعر دانلود مقالات رشته ادبیات فارسی دانلود پایان نامه فن شعر ارسطو دانلود پایان نامه ارسطو و فن شعر…

پایان نامه رضایت زناشویی و عوامل موثر بر آن

پایان نامه رضایت زناشویی و عوامل موثر بر آن کلمات کلیدی : عواملی موثر بر دوام زناشویی عوامل موثر بر رضایت زناشویی تعریف رضایت زناشویی با ذکر منبع رضایتمندی زناشویی تحقیق تعریف رضایت زناشویی در روانشناسی ابعاد رضایت زناشویی پایان…

ارتباط میان كیفیت خدمات و رضایت مشتری

ارتباط میان كیفیت خدمات و رضایت مشتری شاخص‌ها تعیین كننده كیفیت خدمات ارائه شده به مشتری عوامل بحران كیفیت خدمات از نقطه نظر مشتری شاخص‌های تعیین رضایت مشتری دانلود مقاله ارتباط میان كیفیت خدمات و رضایت مشتری سیستم همکاری در…

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *