مبانی نظری و پیشینه تحقیق رویکردهای یادگیری دانشجویان 69 صفحه

مبانی نظری و پیشینه تحقیق رویکردهای یادگیری دانشجویان 69 صفحه

کلمات کلیدی :

فصل دوم پایان نامه رویکردهای یادگیری دانشجویان
مبانی نظری رویکردهای یادگیری دانشجویان
پیشینه تحقیق رویکردهای یادگیری دانشجویان
پیشینه داخلی رویکردهای یادگیری دانشجویان
پیشینه خارجی رویکردهای یادگیری دانشجویان
پیشینه نظری رویکردهای یادگیری دانشجویان
ادبیات نظری رویکردهای یادگیری دانشجویان

رفتن به سایت اصلی

این نوشتار مبانی نظری و پیشینه تحقیق رویکردهای یادگیری دانشجویان می باشد. در بخش اول چارچوب و مبانی نظری رویکردهای یادگیری دانشجویان تشریح می شود و در بخش دوم پیشینه نظری تحقیق رویکردهای یادگیری دانشجویان در پژوهش های داخلی و خارجی مورد بررسی قرار می گیرد.

 

 

رویکرد دانشجویان نسبت به یادگیری 
به منظور سوق دادن دانشجویان به سمت یادگیری مادام العمر ابتدا لازم است رویکرد های مختلف دانشجویان را نسبت به یادگیری مورد بررسی قرار داد.  رویكرد دانشجویان به یادگیری،  تابعی از انگیزه و استراتژی است .  در صورت اختلاف بین انگیزه ها و استراتژی ها وقتی كه رویكرد یادگیری پاسخگوی الزامات تدریس و ارزیابی نباشد،  دانشجویان با مشكلات مواجه خواهند شد.  دانشجویان رویكردی را می پذیرند كه با ادراكشان از تكلیف مرتبط است و فعالیت آن ها در امر مطالعه و یادگیری نتیجه ادراكاتشان از محیط و دوره و تعاملی است كه با محیط دارند.  اگر ادراك دانشجویان این باشد كه ارزیابی،  مطالبه باز تولید دانش و انتقال اطلاعات را از آن ها دارد به احتمال قوی یك رویكرد صوری به یادگیری را بر می گزینند و بر حافظه تأكید می كنند.  ادراكات دانشجویان از برنامه درسی،  تدریس خوب،  اهداف روشن،  حجم (فشار) كار،  تكالیف دشوار و ارزیابی مناسب بر انتخاب رویكرد یادگیری آنان تأثیر دارد.  تفسیر فراگیران از محیط یادگیری و شیوه اجرای برنامه درسی به میزان مهمی در تعیین جهت هدفی كه دنبال می كنند و هم چنین بر رویكردهای یادگیری آنان مؤثر است. (ساکتی و همکاران ، 1386) 

 

اصطلاحات رویكردهای صوری و عمقی ابتدا توسط مارتون و سالجو (1976) مطرح شده و تحقیقات متعددی پیرامون آنها صورت گرفته است بیگز (1987) رویكرد سومی را به نام رویكرد استراتژیك یا  حصولی به آنها افزود كه ممكن است گاهی اوقات با رویكردهای حصولی و عمقی در هم آمیزد.   (ساکتی و همکاران ، 1386) این باور كه دانشجویان رویكردهای صوری،  عمقی و یا حصولی یادگیری را می پذیرند تأثیر معنا داری روی طراحی رویكردهای تدریس در آموزش عالی داشته است.  باید به خاطر داشت كه نباید دانشجویان به عنوان فراگیران صوری یا عمقی توصیف شوند.  چرا كه این واژه ها بیشتر بر رویكرد اشاره دارند و نه به فراگیر،  یك دانشجو می تواند در زمان های مختلف و به تناسب تكالیف متفاوت رویكردهای متفاوتی را در پیش گیرد.  

 

 

 

هر رویكرد یادگیری دارای دو بعد انگیزه و استراتژی است.  دانشجویان دارای رویكرد صوری،  انگیزه بیرونی (صوری) دارند و دانشگاه را وسیله ای برای رسیدن به نتایج دیگر مانند كسب شغل خوب می دانند.  آنها نیازمند به تعادل بین كار سخت و اجتناب از شكست هستند و با اتخاذ استراتژی صوری هدف را به الزامات برنامه درسی و ارزیابی محدود می كنند.  تمركز آنها بر جنبه های لفظی و محسوس اجزاء تكلیف و باز تولید دانش از طریق یادگیری مبتنی بر عادت و تكرار است و تكالیف را فاقد ارتباط با یكدیگر تلقی می كنند.  رویكردی كه دانشجو برای یادگیری در پیش می گیرد و بر اساس آن عمل می كند به شرطی می تواند مطلوب واقع شود كه به تبدیل منجر شود.  یعنی بتواند با برقراری رابطه بین مفاهیم و درك نسبت و ارتباط اجزای با یكدیگر و با كل به شیوه تجزیه و تحلیل و تركیب موضوعات پراكنده،  از آن ها به نتیجه ای جدید و نو برسد كه البته صفت تازگی و نو بودن می تواند مختص به آن یاد گیرنده در مقطع زمانی مورد نظر باشد.  چنین رویكردی را می توان رویكرد عمقی تلقی نمود.  

 

 

 

 

دانشجویان دارای رویكرد عمقی به ماده درسی علاقه مند هستند و با انگیزه درونی (عمقی) سعی در حداكثر رسانیدن فهم خود از درس برای ارضای كنجكاوی خود دارند.  آن ها با اتخاذ استراتژی عمقی تكالیف را جالب تلقی كرده و روی معنای ضمنی مطالب بیشتر از معانی لفظی آن ها تأكید می كنند و در جستجوی انسجام بین اجزای تكالیف مختلف با یكدیگر هستند.  برای این كه دانشجویان رویكرد عمقی به یادگیری را اتخاذ كنند لازم است اساتید با اتخاذ رویكرد عمقی به تدریس و ارزیابی مشوق دانشجویان باشند. 
دانشجویان دارای رویكرد حصولی یا استراتژیك برداشت خاصی از انگیزه بیرونی (حصولی) دارند و برای اثبات برتری خود با نمایش دستاوردهای مشهود به ویژه نمرات بالا تلاش می كنند.  آن ها با اتخاذ استراتژی حصولی و گزینش راهبرد مرتبط با تكلیف،  سازماندهی زمان و استفاده از مهارت های مطالعه،  مطالب را دنبال می كنند.  این دانشجویان نظام مند و مرتب هستند و به نسبت نمراتی كه می توانند بالقوه كسب كنند برای تكالیف خود زمان صرف می كنند.  

 

 

نتایج ارزیابی رویكردهای یادگیری طی زمان نشان می دهد كه دانشجویان در اثر تجارب خود از آموزش عالی تشویق به درگیر شدن با رویكردهای مطلوب یادگیری یعنی رویكرد عمقی نمی شوند.  این چنین استنباط می شود كه محیط تدریس و محیط یادگیری به خودی خود دانشجویان را نه ملزم و نه تشویق به رویكرد عمقی یادگیری می كند و ادراكات دانشجویان از آنچه برای موفقیت لازم است ضرورتاً درگیری معنادار آنها با مواد درسی را موجب نمی شود.  كیفیت كل یادگیری و نتایج یادگیری با رویكردهای یادگیری دانشجویان مرتبط است و اگر اساتید از ویژگی های دانشجویان خود بر حسب شیوه ی رویكردشان به یادگیری بیشتر آگاه باشند این دو می توانند بهبود یابند. رویكردهای سطحی و حصولی آسیب شناسانه هستند.  رویكرد سطحی مبتنی بر انگیزه حداقل كردن تلاش،  هم چنین به حداقل رسانیدن عوارض و پیامدهای ناشی از تلاش كم می باشد.  یعنی كسب نمره ی قبولی.

 

 

  اما از راه میان بر كه اغلب به معنای آن است كه دانشجو مایل به یادگیری عادتی محتوای گزینش شده است.  رویكرد حصولی نیز نتیجه گرا است نه وظیفه گرا و برای دانشجویی كه این رویكرد را دنبال می كند نمره بالا هدف است.  دانشجو وظیفه خود را فقط به دست آوردن نمره می داند.  بیشتر نگران عامل هزینه – سود،  زمان و تلاش است و تقلب نیز در خدمت این هدف قرار می گیرد.  اما رویكرد عمقی تنها رویكرد وظیفه گرا است.  در این رویكرد دانشجو می كوشد تا مواد آموزشی را بفهمد،  اجزای را به كل مرتبط بسازد و یادگیری را با دانش موجود خود یكپارچه كند و آن را در موقعیت های جهان واقع به كار گیرد.  در رویكرد راهبردی یا حصولی،  هدف دانشجویان سبقت گرفتن از ارزیابی است یعنی دانشجویان از الزامات ارزیابی آگاهند و با دقت متوجه ترجیحات ادراك شده از سوی اساتید هستند.  از این رو آن ها زمان و تلاش خود را برای بالا بردن نمرات خود بكار می گیرند. 

 

 

 معمولاً دانشجویان دارای رویكرد عمقی و حصولی (اغلب موارد عمقی) در ارزیابی ها عملكرد بالاتری دارند و در اغلب تحقیقات رابطه منفی بین نمرات دانشجویان در رویكرد صوری و عملكرد تحصیلی و رابطه ی مثبت بین رویكرد عمقی و حصولی و عملكرد تحصیلی دانشجویان در امتحانات گزارش شده است.  دانشجویی كه یادگیری را برحسب افزایش كمّی در دانش یا حفظ كردن تلقی می كند،  غیر ممكن است كه یك رویكرد عمقی به یادگیری را دنبال كند و بر عكس دانشجویانی كه یادگیری را انتزاع معنا یا فرا گرد تفسیری با هدف فهم واقعیت تلقی كنند،  احتمال بیشتری هست كه رویكرد عمقی به یادگیری را دنبال كنند.  دانشجویانی كه ماهیت ارزیابی را مشوق یادآوری می دانند و فشار كار را بالا تلقی می كنند به احتمال قوی رویكرد صوری را می پذیرند در حالی كه رویكرد عمقی با ادراكات مثبت از تدریس واجد كیفیت بالا،  اهداف روشن و تا حدی استقلال در یادگیری را تشویق كند.

 

 

  ادراك دانشجویان از زمینه تدریس مستقیماً بر انگیزه و آمادگی آنان و تصمیماتشان برای عمل اثر می گذارد.  به طور كلی دانشجویان روش یادگیری خود را با ادراكشان از آنچه برای آن ها لازم است تطبیق می دهند.  اكثر دانشجویان به شدت تحت تأثیر سیستم ارزیابی هستند.  آنها عناوینی را می خوانند و مهارت هایی را تمرین می كنند كه می اندیشند به احتمال بیشتر در امتحان خواهد آمد.  در صورتی كه اساتید از ارزیابی به صورت هدفمند استفاده نكنند،  دانشجویان می كوشند تا پی برند چه چیزی مهم است و با خواندن مواد بدون اهمیت در جهت اهداف نا مناسب فعالیت كنند.  محصول یادگیری ممكن است به صورت كمی با تأكید بر اینكه چقدر یاد گرفته می شود ارزیابی شده و یا به صورت كیفی با تأكید بر اینكه به چه خوبی و به چه روشی یاد گرفته می شود ارزیابی گردد.  ماهیت ارزیابی باید ماهیت اهداف یادگیری را منعكس كند.  تغییر رویكرد یادگیری دانشجویان طی دوره ی تحصیلی نشانه تأثیر تدریس و زمینه بر ادراكات دانشجویان و رویكردهای یادگیری آن هاست.  رویكردهای ارزیابی با هدف باز تولید دانش،  تدریس رسمی،  انتقال مستقیم اطلاعات،  فشار كار سنگین و فقدان آزادی در شیوه ی یادگیری،  مشوق رویكرد صوری یادگیری هستند (ساکتی و همکاران ، 1386)

 

 

 

 

 

فهرست مطالب

فصل دوم چارچوب نظری و پیشینه پژوهش رویکردهای یادگیری دانشجویان 22

مبانی نظری در زمینه یادگیری
2-2-3- یادگیری مادام العمر 22
2-2-3-1-ابعاد یادگیری 22
2-2-3-2- رویکرد دانشجویان نسبت به یادگیری 28
2-2-3-3- سبک های یادگیری 32
2-2-3-4-یادگیری زدایی 38
جدول (2-3) انواع یادگیری زدایی 41
2-2-3-5- تعریف یادگیری مادام العمر 41
2-2-3-6-مقایسه مدل یادگیری مادام العمر با یادگیری سنتی 45
جدول (2-5) مقایسه بین مدل یادگیری مادام العمر و یادگیری سنتی 45
2-2-3-7-ویژگی های یادگیری مادام العمر 46
2-2-3-8-شایستگی های مورد نیاز یادگیری مادام العمر در دانشجویان 47
2-2-3-9-ابعاد یادگیری مادام العمر 48
2-2-3-9-1-خود مدیریتی 48
2-2-3-9-2-یادگیری چگونه یادگیری 50
2-2-3-9-3-ابتکار و نوآوری 52
شکل شماره‌ی (2-4): یادگیری مادام العمر برای نوآوری اقتباس از (ریجو،  2008) 52
2-2-3-9-4-قابلیت جمع آوری اطلاعات 52
2-2-9-3-5-قابلیت تصمیم‌گیری 56
2-2-3-9-6- یادگیری خود تنظیمی 57
2-2-3-9-7-خود کنترلی 58
2-2-3-10- نقش آموزش عالی در یادگیری مادام العمر 60
2-4-پژوهش‌های کاربردی 66

پیشینه پژوهش ها در زمینه یادگیری مادام العمر
2-4-2:پژوهش ها در زمینه یادگیری مادام العمر 67
2-4-2-1-پژوهش های خارجی 67
2-4-2-2-:پژوهش های داخلی 67
2-5- جمع بندی و نتیجه‌گیری 69
منابع 73
منابع فارسی 73
منابع انگلیسی 79
 

Materials and Methods in ELT By Jo McDonough

Materials and Methods in ELT By Jo McDonough کلمات کلیدی : Materials and Methods in ELT By Jo McDonough رفتن به سایت اصلی Materials and Methods in ELT By Jo McDonough منبع درس تهیه و تدوین مطالب درسی این فایل…

پاورپوینت آشنایی با ماتریس ADL در مدیریت استراتژیک

پاورپوینت آشنایی با ماتریس ADL در مدیریت استراتژیک کلمات کلیدی : پاورپوینت آشنایی با ماتریس ADL در مدیریت استراتژیک ماتریس ADL در مدیریت استراتژیک ماتریس ADL ADL Matrix معرفی ماتریس ADL مزایای ماتریس ADL عیب ماتریس ADL معرفی جدول مراحل…

پاورپوینت برچسب گذاری تغذیه ای مواد غذایی

پاورپوینت برچسب گذاری تغذیه ای مواد غذایی پاورپوینت برچسب گذاری تغذیه ای مواد غذایی ادعاهای تغذیه ای ادعاهای مربوط به کالری ادعاهای مربوط به قند ادعاهای مربوط به نمک ادعاهای مربوط به فیبر غذایی ادعاها در مورد چربی ادعاها در…

دانلود پروتکل درمانی و پکیج آموزشی جرات ورزی

دانلود پروتکل درمانی و پکیج آموزشی جرات ورزی کلمات کلیدی : دانلود پروتکل درمانی خرید پروتکل درمانی پکیج درمان ابراز وجود پروتکل درمانی ابراز وجود دانلود پروتکل درمانی ابراز وجود خرید پروتکل درمانی ابراز وجود پروتکل درمانی کاهش اضطراب ،پرخاشگری…

فصل دوم پایان نامه مدیریت دانش در صنعت

فصل دوم پایان نامه مدیریت دانش در صنعت کلمات کلیدی : نمونه فصل دوم پایان نامه مدیریت فصل دوم پایان نامه مدیریت دانش مبانی نظری مدیریت دانش در صنعت دانلود مبانی نظری مدیریت دانش در صنعت پیشینه تحقیق مدیریت دانش…

مبانی نظری و پیشینه تحقیق فرسودگی هیجانی در پرستاران

مبانی نظری و پیشینه تحقیق فرسودگی هیجانی در پرستاران کلمات کلیدی : مبانی نظری فرسودگی هیجانی در پرستاران پیشینه تحقیق فرسودگی هیجانی در پرستاران پیشینه داخلی فرسودگی هیجانی در پرستاران پیشینه خارجی فرسودگی هیجانی در پرستاران پیشینه پژوهش فرسودگی هیجانی…

موقعیت یابی مبتنی بر RSS در شبکه های سلولی

موقعیت یابی مبتنی بر RSS در شبکه های سلولی شبکه سلولی موقعیت یابی موبایل توان سیگنال دریافتی دانلود پایان نامه موقعیت یابی مبتنی بر RSS سیستمهای مخابرات سیار سلولی موقعیت یابی مبتنی بر RSS در شبکه های سلولی دانلود پایان…

پاورپوینت بررسی سیستم مدیریت زباله

پاورپوینت بررسی سیستم مدیریت زباله پاورپوینت بررسی سیستم مدیریت زباله سیستم مدیریت زباله مدیریت زباله بازیافت زباله مزایای بازیافت زباله تعريف زباله زباله هاي بيمارستاني تركيبات مختلف زباله تركيبات فيزيكي زباله بازيافت مواد زائد بازیافت زباله مزایای بازیافت رفتن به…

پاورپوینت انواع حرکت و توصیف حرکات خطی (ویژه ارائه کلاسی رشته های تربیت بدنی و علوم ورزشی)

پاورپوینت انواع حرکت و توصیف حرکات خطی (ویژه ارائه کلاسی رشته های تربیت بدنی و علوم ورزشی) کلمات کلیدی : دانلود پاورپوینت انواع حرکت و توصیف حرکات خطی پاورپوینت انواع حرکت و توصیف حرکات خطی بیومکانیک انواع حرکت و توصیف…

پرسشنامه استاندارد اضافه بار اطلاعاتی در وب

پرسشنامه استاندارد اضافه بار اطلاعاتی در وب اضافه بار اطلاعاتی وب پرسشنامه اضافه بار اطلاعاتی پرسشنامه اضافه بار اطلاعاتی وب پرسشنامه سربار اطلاعات وب پرسشنامه استاندارد اضافه بار اطلاعاتی در وب پرسشنامه اضافه بار اطلاعاتی در وب رفتن به سایت…

پاورپوینت فصل چهاردهم مدیریت سرمایه گذاری جونز ترجمه تهرانی و نوربخش با موضوع تجزیه و تحلیل صنعت (ویرایش جدید)

پاورپوینت فصل چهاردهم مدیریت سرمایه گذاری جونز ترجمه تهرانی و نوربخش با موضوع تجزیه و تحلیل صنعت (ویرایش جدید) دانلود پاورپوینت فصل چهاردهم کتاب مدیریت سرمایه گذاری تألیف چارلز پی جونز ترجمه دکتر تهرانی و دکتر نوربخش با موضوع تجزیه…

بررسی رابطه کاربری زمین و میزان آسیب پذیری شهر تهران در برابر زلزله و روشهای کاهش آن

بررسی رابطه کاربری زمین و میزان آسیب پذیری شهر تهران در برابر زلزله و روشهای کاهش آن کاربری زمین آسیب پذیری خطرات زلزله روش های برنامه ریزی شهری آسیب پذیری شهر تهران در برابر خطرات زلزله بررسی رابطه کاربری زمین…

مقاله رشته معماری با عنوان نقاشی روی شیشه (ویترای)

مقاله رشته معماری با عنوان نقاشی روی شیشه (ویترای) ویترای شیشه کاری منقوش نقاشی روی شیشه تاریخچه ویترای در ایران سیستم همکاری در فروش فایل همکاری در فروش فایل همکاری در فروش فروش فایل fileina فروشگاه ساز فایل فروشگاه فایل…

پروژه کارشناسی رشته کامپیوتر با عنوان داده کاوی یا دیتا ماینینگ Data Mining

پروژه کارشناسی رشته کامپیوتر با عنوان داده کاوی یا دیتا ماینینگ Data Mining داده کاوی دیتا ماینینگ Data Mining وب کاوی دانلود پروژه داده کاوی دانلود پایان نامه داده کاوی دانلود پایان نامه رشته کامپیوتر دانلود پایان نامه کامپیوتر رفتن…

پاورپوینت مدیریت بازاریابی استراتژیک

پاورپوینت مدیریت بازاریابی استراتژیک کلمات کلیدی : پاورپوینت مدیریت بازاریابی استراتژیک تحقیق مدیریت بازاریابی استراتژیک مدیریت بازاریابی استراتژیک تعریف مدیریت بازاریابی استراتژیک نقشهای سه گانه مدیریت بازاریابی استراتژیک استراتژی مایلز و اسنو گونه شناسی مایکل پورتر استراتژیهای فرعی استراتژی رسوخ…

مبانی نظری و پیشینه تحقیق راهبردهای یادگیری 59 صفحه

مبانی نظری و پیشینه تحقیق راهبردهای یادگیری 59 صفحه کلمات کلیدی : فصل دوم پایان نامه راهبردهای یادگیری مبانی نظری راهبردهای یادگیری پیشینه تحقیق راهبردهای یادگیری پیشینه داخلی راهبردهای یادگیری پیشینه خارجی راهبردهای یادگیری پیشینه پژوهش راهبردهای یادگیری پیشینه نظری…

مبانی نظری و پیشینه تحقیق سبک رهبری

مبانی نظری و پیشینه تحقیق سبک رهبری مبانی نظری سبک رهبری پیشینه تحقیق سبک رهبری مبانی نظری و پیشینه تحقیق سبک رهبری پیشینه پژوهش سبک رهبری ادبیات نظری تحقیق سبک رهبری دانلود مبانی نظری سبک رهبری دانلود پیشینه تحقیق سبک…

پرسشنامه طرحواره های ناسازگار یانگ فرم کوتاه 75 سوالی

پرسشنامه طرحواره های ناسازگار یانگ فرم کوتاه 75 سوالی کلمات کلیدی : پرسشنامه طرحواره های یانگ فرم کوتاه دانلود پرسشنامه طرحواره های یانگ پرسشنامه ذهنیت های طرحواره ای یانگ پرسشنامه طرحواره های ناسازگار اولیه یانگ دانلود پرسشنامه طرحواره های ناسازگار…

پرسشنامه سازگاری نوجوانان دبیرستانی سینها و سینگ 1993

پرسشنامه سازگاری نوجوانان دبیرستانی سینها و سینگ 1993 کلمات کلیدی : پرسشنامه سازگاری نوجوانان دبیرستانی دانلود پرسشنامه سازگاری سینها و سینگ پرسشنامه سازگاری اجتماعی سینها و سینگ 1993 پرسشنامه سازگاری تحصیلی دانش آموزان پرسشنامه سازگاری اجتماعی دانش آموزان ابتدایی دانلود…

بافت معنا و تنوع سبک در قرآن

بافت معنا و تنوع سبک در قرآن قرآن بافت معنا تنوع سبک دانلود مقاله الهیات دانلود مقاله ترجمه شده الهیات دانلود مقالات ترجمه شده رشته الهیات رفتن به سایت اصلی دانلود مقاله ترجمه شده رشته الهیات بافت معنا و تنوع…

ادبیات نظری و پیشینه تجربی اضطراب ریاضی

ادبیات نظری و پیشینه تجربی اضطراب ریاضی کلمات کلیدی : فصل دوم پایان نامه اضطراب ریاضی مبانی نظری اضطراب ریاضی پیشینه تحقیق اضطراب ریاضی پیشینه داخلی اضطراب ریاضی پیشینه خارجی اضطراب ریاضی پیشینه پژوهش اضطراب ریاضی پیشینه نظری اضطراب ریاضی…

امنیت کشورها و انرژی هسته ای

امنیت کشورها و انرژی هسته ای خلع سلاح امنیت کشورها انرژی هسته ای معاهدات NPT CTBT آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای دانلود مقاله امنیت کشورها و انرژی هسته ای حقوق و تعهدات كشورهای عضو در خصوص اجرای معاهدات هسته ای روند…

دیدگاه های مختلف علت شناسی جرم و ویژگی های بزهکاری زنان

دیدگاه های مختلف علت شناسی جرم و ویژگی های بزهکاری زنان کلمات کلیدی : نظریه های جرم نظریه های بزهکاری اهمیت بزهکاری زنان ویژگی های بزهکاری زنان دیدگاه های مختلف علت شناسی جرم رفتن به سایت اصلی هدف از این…

مبانی نظری و پیشینه تحقیق بهسازی نیروی انسانی

مبانی نظری و پیشینه تحقیق بهسازی نیروی انسانی مبانی نظری بهسازی نیروی انسانی دانلود مبانی نظری بهسازی نیروی انسانی دانلود پیشینه تحقیق بهسازی نیروی انسانی پیشینه تحقیق بهسازی نیروی انسانی ادبیات نظری بهسازی نیروی انسانی فصل دوم پایان نامه بهسازی…

معرفی نانوسیال، ویژگی‌ها و روابط حاکم بر خواص آنها

معرفی نانوسیال، ویژگی‌ها و روابط حاکم بر خواص آنها نانوسیال انتقال حرارت سیستم های حرارتی خواص ترموفیزیکی سیال پایان نامه معرفی نانوسیال، ویژگی‌ها و روابط حاکم بر خواص آنها رفتن به سایت اصلی دانلود پایان نامه رشته مکانیک معرفی نانوسیال،…

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *